Linia ferata Oravita-Anina este a cincea cale ferata de pe teritoriul Romaniei, respectiv prima cale ferata montana si multi vor fi de acord, poate si cea mai frumoasa. Construita in timpul Imperiului Austriac, reprezinta un monument cultural unic in Romania precum si o realizare tehnica deosebita. A primit supranumele de ‘Semmeringul banatean’, fiind construita doar cativa ani dupa faimoasa cale ferata ‘Semmering’ din Austria.
Traseul este supranumit „Semmeringul Banatean” datorita asemanarii dintre acesta si calea ferată „Semmering ” din Austria, construita intre anii 1845-1854. Se poate face o paralela atat privind însusirile tehnice intre aceste doua linii ferate cat si intre peisajul montanistic pe care il strabat. Linia ferata Semmering are o lungime totala de 40 Km, intre Glognitz-Mürzuschlag) pe o diferenta de nivel de 388 m; la noi este o diferenta de nivel de 340 m pe o lungime de 34 km. Acolo au fost construite 15 tunele, iar aici 14 tunele. Cel mai înalt viaduct al cai ferate Semmering are 47m, viaductul Jitin are 37 m. Deosebirea mare consta in lungimea tunelurilor. Cel mai lung are 1428 m, în timp ce pe linia Oravita-Anina cel mai lung este de 660 m (Garliste).
Marea artă a construcţiei aceste căi ferate consta în faptul că are o inclinare de 20 o/oo faţă de celelalte căi ferate care au avut o inclinare cu diferenţă de nivel de 14‰. De asemenea rază curbelor la această linie este de 114 m faţă de celelalte căi care au o rază de 150 m. Din aceste motive au fost nevoie de locomotive şi vagoane speciale. Trecerea peste văi adânci are o lungime totală de 843 m, iar tunelele masoară o lungime totală de 2084 m. A fost nevoie să se facă strapungeri şi taieturi în deal pe o distanţă de 21 km şi numai pe aproximativ 10 km trenul are o linie ferată normala. Tunelele au fost săpate cu dalta şi târnăcopul, dinamita nefiind inventată incă. Linia ferată Oravita-Anina are o lungime de 34 km, iar construcţia ei a costat în total 5.000.000 de guldeni. Au fost construite în total 10 viaducte cu o lungime totala de 843 m, tuneluri într-o lungime totala de 2084 m şi strapungeri de dealuri pe o lungime totală de 21.171 m. Trecerea peste văi se împarte între urmatoarele puncte: Oraviţa şi Maidan 6 treceri – dintre care viaductul cel mai lung este aşa numitul viaduct Racoviţă de 115 m lungime şi 26,5 m înăltime; Maidan şi Lişava au un viaduct, între Lişava şi Gârlişte(Caraşova) sunt doua viaducte dintre care ultimul este cel de la Jitin – acesta fiind o adevarată opera de artă.